lördag 30 augusti 2014

Runekakor

Dags att dela med mig av min tolkning på de fantastiska Runekakorna. Kakorna är uppkallade efter den legendariska ultradistanslöparen Rune Larsson, bl.a. utsedd till årets äventyrare 2004 efter att ha sprungit tvärs över Nordamerika utan support, en sträcka på 497 mil som genomfördes på 77 dagar (6,4 mil/dygn). Förmodligen åt han mer än Runekakor på den sträckan, men man vet aldrig när man hört historier som när Rune sprang 10 mil och enbart åt en macka med ett tjockt lager smör varje mil. Vill man läsa mer om denna levande legend så kolla gärna hans hemsida: www.loparlarsson.se

Runes originalrecept är en knäcksmet som blandas med havregryn och det är även grunden i min variant. Jag har tittat på många andras tolkningar av recepten och valt ut det jag tycker bäst om. Man kan faktiskt blanda precis vad man vill så länge de torra ingredienserna blir ungefär 14-15 dl. Jag är inte helt klar med mitt recept utan provar mig fortfarande fram men just nu ser det ut som nedan.

Knäcksmeten:
1,5 dl socker
2,0 dl ljus sirap
2,5 dl vispgrädde

Torra ingredienser:
2,0 dl Müsli
3,0 dl Havregryn
2,0 dl Solrosfrön
2,0 dl Hackad Mandel
1,0 dl Dextropur
1,0 dl Sesamfrön
1,0 dl Pumpafrön
1,0 dl Kokos
1,0 dl Hackade Dadlar
0,5 dl Russin
2,0 tsk Salt
(Bara fantasin sätter gränserna här)


Gör såhär:
Vi börjar med knäcksmeten. Blanda de tre ingredienserna i en kastrull och koka upp försiktigt. Smeten bör koka i ca 40-45 minuter och färgen på smeten ska mörkna. Är man osäker kan man testa att droppa ner lite av smeten i ett glas kallt vatten och då ska det bildas en kula. 
(Vill man kan man mot slutet av koktiden tillsätta en halv deciliter kakao om man vill ha lite chokladsmak på kakorna. Detta har jag inte själv testat ännu.)

Medan smeten puttrar på spisen mäter man upp och blandar alla de torra ingredienserna i en stor bunke. Förbered även en plan yta med bakplåtspapper och ta fram en kavel.

När smeten kokat färdigt håller man den över de torra ingredienserna och börjar blanda allt med en slev. Ganska snart sjunker temperaturen så mycket att man kan blanda med händerna. När man tycker att man blandat väl så flyttar man över smeten till sitt bakplåtspapper. Lägg ett bakplåtspapper över och kavla ut smeten. Skär den sedan i ca 20 bitar.

På bloggen Cyberjunkies blogg har han räknat ut kostnad och näringsinnehåll i sina Runekakor och det borde bli ungefär samma med detta recept.

Från Cyberjunkis blogg:
Om man gör 20 bitar av satsen så blir energiinnehållet per bit (ca 45g):
KcalKolhydrater Kostfiber Protein Fett
271,433,55 2,3 5,32 12,19

Priset blir ca 3kr/st (ca 60kr/kg) jämfört med t.ex. Maxim & Enervit som kostar 25kr/st (450kr/kg). I denna beräkning har det tagits hänsyn till att Maxim & Enervit väger lite mer per kaka.
Tack till både Rune Larsson, Cyberjunkie och alla andra som inspirerat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar