tisdag 12 augusti 2014

Vad är multisport?

Vad är multisport och varför vill man pyssla med det?
Multisport är enligt Wikipedia en "upplevelseinriktad konditionsidrott" och det är en bra beskrivning. Multisporttävlingar är uppbyggda av flera olika moment, som kan variera, men de vanligaste är orientering/terränglöpning, mountainbike, paddling, inlines och olika rep/klätterövningar.
Tävlingarna kan vara allt från några timmar (sprint) upp till flera dagar. Många längre tävlingar är uppdelade i etapper och man tävlar oftast i lag. De allra längsta loppen kallas för Adventure Races och är inte sällen upp mot 100 mil långa och håller på i upp till tio dygn.

Jag har siktat in mig på multisport och framförallt på Haglöfs Åre Extreme Challenge som innehåller just de grenar som ligger mig varmast om hjärtat. 25 km paddling med kajak eller surfski, 15 km löpning över fjället och avslutningsvis 31 km mountainbike. 

Anledningen till att jag fastnat för just multisport är för att jag gillar upplägget med olika grenar så att träningen inte blir enformig. Jag gillar även att vara ute i naturen och det är betydligt mer lockande att ta ut en kompassriktning och springa genom en skog än att springa varv efter varv på en löpbana.

Just nu känns Åre Extreme Challenge 2016 som ett bra mål.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar