onsdag 17 september 2014

Skoputsning, pulsträning, m.m.

Nu är det åter dags för en uppdatering. Senaste veckan har träningen sakta börjat trappas upp. Jag har kört mitt första löp-pass på över en månad. Benen kändes bra och inga smärtor efter, så nu ska jag nog våga börja löpträningen lite sakta igen.


Löpningen var en del av mitt första kombopass med cykling följt av löpning. Cyklingen var 17,5 km i 25 km/h sedan blev det ett snabbt skobyte och ut igen. Första biten fick jag rejäla krampkänningar i utsidan av vaderna, men efter lite sänkt tempo släppte det och benen blev lite mer samarbetsvilliga. Jag fick dock bryta löpningen efter 3,5 km för magen påminde mig om att jag ätit lite för tungt och för tätt inpå träningen. Kombinationen cykel med övergång till löpning kommer nu dyka upp i träningsschemat oftare.


På tal om träningsschema så har jag fortfarande inte tagit tag i detta och lagt upp ett bra schema. Just nu tränar jag bara så mycket jag hinner och känner att kroppen klarar av. Schemat blir viktigare när det är dags att börja simma och man blir lite mer styrd av det.

I förgår gjorde jag ett ryck och rengjorde mina och Malins träningsskor. Cykelskorna förvånar mig varje gång hur de kan gå från leriga klumpar till nyskick. Alla skorna blev nästan som nya, allt de behövde var lite vatten och kärlek.


Igår kom det paket från XXL! Det innehöll höstens vindjacka, en Diadora Basic Vind, skoöverdrag i neopren från Craft (som tyvärr var för små och returneras) samt en Pulsklocka från Sigma.




Jag har ju länge funderat på vad jag ska ha för pulsklocka och det är verkligen en djungel med klockor! När jag satt och kollade klockor i förra veckan såg jag denna Sigma PC 3.11 som XXL sålde för 189 kronor. Då var det inte mycket att fundera över. Det är ju lättare att börja sin pulsträning med en enkel och billig klocka för att se vad det är man saknar och känner att man behöver i en klocka innan man köper en klocka i de högre prisklasserna. Klockan är dessutom vattentät så man kan ha den när man simmar.

Nu sitter jag och läser om pulsträning och ser hur en helt ny värld inom träning öppnas. Kommande dagar ska jag se till att hitta mina olika pulszoner. Härligt med små saker som gör stor skillnad!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar